Spalone sprzęgło – objawy i naprawa
Spalone sprzęgło to codzienność dla wielu warsztatów samochodowych i jedna z najczęstszych usterek tego układu. Statystycznie żywotność sprzęgła ocenia się na 100-150 tys. kilometrów. Jednak w przypadku niewłaściwego jego użytkowania, granica wytrzymałości sprzęgła drastycznie spada, co wiąże się dla kierowcy z nieprzyjemnymi konsekwencjami.
Jak szybko spalić sprzęgło?
Jest kilka niezawodnych sposobów. Sprzęgło ulega tzw. spaleniu, gdy jego temperatura rośnie w takim tempie, że dochodzi do nagłego zużycia (stopienie, spalenie) okładzin ciernych. Powodem takich uszkodzeń jest najczęściej zbyt duże obciążenie układu napędowego, na skutek np. jazdy na półsprzęgle, częstego, gwałtownego ruszania z miejsca (czyli kolokwialnie rzecz ujmując palenie gumy, ruszanie z piskiem opon, itp.), agresywnej jazdy w trudnym, np. górzystym terenie czy też przemieszczania się z dużym obciążeniem na dłuższych odcinkach.
Objawy spalonego sprzęgła
Gdy dojdzie do spalenia sprzęgła, zazwyczaj pojawia się zjawisko tzw. samoistnego ślizgania się sprzęgła. Pomimo wrzucenia biegu i puszczenia sprzęgła, samochód nadal stoi w miejscu. Odczuwalne może być również słabsze przyspieszanie, zwłaszcza przy zmianie biegu z 4 na 5 lub też z 5 na 6. O awarii sprzęgła może świadczyć charakterystyczny zapach, a raczej smród spalenizny. Pojawia się on najczęściej np. podczas ruszania pod górę, jazdy z dodatkowym ładunkiem lub w momencie próby wydostania się z grząskiego gruntu, a więc wtedy, gdy układ napędowy poddawany jest większemu niż zwykle obciążeniu. Objawem spalonego sprzęgła mogą być także niepokojące odgłosy dobiegające z okolic skrzyni biegów, w tym m.in. głośną pracę przy wciskaniu lub puszczaniu pedału sprzęgła.
Konsekwencje, czyli koszty
Uszkodzenie sprzęgła poprzez jego spalenie kończy się zazwyczaj wymianą całego układu na nowy, a koszty takiej naprawy nie będą niskie, ponieważ oprócz ceny samych części dość drogo wychodzi koszt samej robocizny. Może zdarzyć się sytuacja, że wymiana samej spalonej tarczy sprzęgła będzie niewystarczająca. Często również docisk ulega zniszczeniu, a niekiedy także koło zamachowe. Dochodzi do tego na skutek ekstremalnych temperatur, które mogą odkształcić powierzchnię koła zamachowego, do którego przylega tarcza sprzęgła. Wysokie temperatury wpływają również na degradację smaru znajdującego się we wnętrzu koła, co pociąga za sobą utratę właściwości smarnych i w efekcie dochodzi do zniszczenia elementów dwumasy.