Objawy uszkodzenia pompy sprzęgła – koszty naprawy
Pompa sprzęgła jest jednym z elementów układu wyprzęgającego pojazdu, a najważniejszą rolę w tym układzie odgrywa tłoczek, który jest połączony z pedałem sprzęgła. Części takie występują wyłącznie w autach ze sprzęgłem hydraulicznym z wyprzęgnikiem centralnym, lub znajdującym się poza skrzynią biegów. W tych starszych modelach samochodów stosowano jeszcze sterowanie mechaniczne, w których występuję linka zamiast pompy sprzęgła. I to ona po wciśnięciu pedału sprzęgła pozwala odciągnąć docisk i zmianę biegu.
Sprzęgło hydrauliczne ma całkiem inną zasadę działania, a mianowicie w tym układzie najważniejszą rolę ogrywa pompa sprzęgła i wyprzęgnik. Działa on na zasadzie przesuwania się tłoka wytwarzającego ciśnienie hydrauliczne podczas wciskania pedału. W przewodach przepływa płyn hydrauliczny wprawiając wyprzęgnik w ruch doprowadzając tym samym przesuwanie się tłoka, który uruchamia dźwignię. Ta natomiast odciąga docisk za pomocą sprężyny talerzowej od tarczy sprzęgła i dzięki tej operacji bieg może zostać zmieniony.
Objawy uszkodzenia pompy sprzęgła
- Problematyczna zmiana biegów.
W przypadku gdy do zmiany biegu w samochodzie trzeba wkładać coraz większą siłę, oznacza to, że z pompą sprzęgła zaczyna dziać się coś niepokojącego. W pierwszej kolejności należy oczywiście sprawdzić poziom płynu hydraulicznego, gdyż może okazać się, że pojawił się przeciek. W takim przypadku układ nie może wytworzyć odpowiedniego ciśnienia do rozłączenia sprzęgła. Problemy wycieków są jednym z najczęstszych związanych z pompami sprzęgła, lecz są też bardzo łatwe do zdiagnozowania. Często można to zauważyć przez ślady płynu hydraulicznego koło pedału lub pod skrzynią biegów. Natomiast w przypadku, gdy wyprzęglik znajduje się w skrzyni biegów ślady te nie zawsze muszą być łatwo zauważalne. Jeśli problemy ze zmienianiem biegów się pojawiają a nie widać żadnych wycieków płynu hydraulicznego oznacza to, ze pompa sprzęgła jest już u kresu swojej wytrzymałości.
- Problemy z wbiciem pierwszego biegi i wstecznego.
Kolejnym problemem, który może wskazywać na uszkodzenie pompy sprzęgła, jest problematyczne wbicie pierwszego i wstecznego biegu przy odpalonym silniku a w późniejszym okresie nawet niemożliwe. Oznacza to, że w układzie nie jest wytwarzane odpowiednie ciśnienie, gdyż pompa ciśnienia jest już na tyle zużyta.
- Pedał sprzęgła nie odbija się.
Brak powrotu pedału sprzęgła do wyjściowej pozycji. Powodem tutaj może być uszkodzona i przepuszczająca płyn hydrauliczny pompa sprzęgła. Doprowadza to wtedy do zapowietrzania się całego układu.
- Problemy z wciśnięciem pedału sprzęgła
Innym problemem, który może wystąpić a świadczy o uszkodzeniu pompy sprzęgła, jest potrzeba używania coraz większej siły potrzebnej do wciśnięcia pedału sprzęgła. Świadczyć o tym będzie uszkodzenie mechaniczne pompy, które co prawda nie zdarza się za często.
- Brak unieruchomienia skrzyni biegów
Jeszcze innym objawem jakie może wystąpić dodatkowo, lecz świadczy ono już o bardzo dużym zużyciu pompy sprzęgła jest powolne i ciągłe poruszanie się pojazdu nawet w przypadku pełnego wciśnięcia pedału.
Koszty naprawy – pompy sprzęgła
Wymiana pompy sprzęgła w odpowiednim momencie jest niezwykle ważne z nie tylko punku widzenia bezpieczeństwa na drodze ale również ekonomicznego. Może doprowadzić do większych uszkodzeń w całym układzie co niesie za sobą dodatkowe koszty. Sama wymiana jest stosunkowo prosta jedna zaleca się udanie do specjalisty. Związane jest to z koniecznością demontażu przewodu ciśnieniowego i samej pompy z układu, a w niektórych przypadkach nawet całej deski rozdzielczej. Po wymianie niezbędne jest również odpowietrzenie całego układu i uzupełnienie płynu hydraulicznego. Zwlekanie z wymianą tak ważnego elementów może doprowadzić nawet w niektórych przypadkach do zapowietrzenia układu hamulcowego i niemożliwości hamowania. Sam koszt jest zależny od rodzaju i marki nowej pompy, od kosztów mechanika oraz ceny płynu hydraulicznego. W przypadku kiedy dojście do dojście do tej części jest proste wymiana nie będzie aż tak droga, natomiast w monecie kiedy trzeba demontować całą deskę rozdzielczą, czas wymiany może się znacząco wydłużyć co będzie generować dodatkowe koszty.