Dwumasa a zwykłe sprzęgło w praktyce – jakie różnice?
Sprzęgło to niezwykle ważny element układu przeniesienia napędu, a jego rodzaj i konstrukcja istotnie wpływa na komfort i styl jazdy. Aktualnie producenci stosują w tym aspekcie dwa rodzaje podzespołów, którymi jest sprzęgło zwykłe i dwumasowe. Czym się różnią między sobą? Czy sprzęgło dwumasowe można wymienić na zwykłe? I które z tych rozwiązań jest lepsze? Już wszystko wyjaśniamy!
Sprzęgła dwumasowe – czym są?
Sprzęgła dwumasowe, znane także jako DMF (Dual Mass Flywheel), są konstrukcją składającą się z dwóch oddzielnych mas, które poruszają się niezależnie od siebie. Dzięki takiej budowie dwumasa znacząco redukuje drgania i hałas pochodzący od silnika, co przekłada się na komfort jazdy. Jest to szczególnie korzystne rozwiązanie w samochodach z silnikami wysokoprężnymi, które naturalnie generują większe drgania.
Dwumasa a zwykłe sprzęgło
Podczas gdy tradycyjne sprzęgło, znane również jako jednomasowe, składa się z jednego solidnego elementu, dwumasa dzieli się na dwie masy, co jak już wspomniano powyżej, pozwala na lepsze tłumienie drgań. Tym samym do najważniejszych różnic pomiędzy tymi dwoma rozwiązaniami, zaliczyć należy:
- Tłumienie drgań:
- Dwumasa znacznie lepiej tłumi drgania, co przekłada się na komfort jazdy i mniejszy hałas w kabinie.
- Trwałość:
- Zwykłe sprzęgła są zazwyczaj trwalsze i mniej skomplikowane w konstrukcji, co sprawia, że są łatwiejsze i tańsze w utrzymaniu.
- Cena:
- Dwumasa jest zwykle droższym rozwiązaniem zarówno w zakupie, jak i serwisie.
Jak się jeździ z dwumasą
Jeżdżenie z dwumasowym sprzęgłem nie różni się znacząco od jeżdżenia z tradycyjnym sprzęgłem. Niemniej jednak, z uwagi na lepsze tłumienie drgań, kierowcy mogą zauważyć, że samochód z dwumasą jest bardziej komfortowy i płynniejszy w prowadzeniu. Przy czym w przypadku sprzęgła dwumasowego szczególnie ważne jest to, aby unikać jego nadmiernego obciążania, na przykład poprzez unikanie pozostawiania stopy na pedale sprzęgła na światłach.
Co lepsze zwykłe sprzęgło czy dwumasa?
To, jaki rodzaj sprzęgła w samochodzie został zastosowany, zależy od producenta. Sprzęgła dwumasowe stały się popularnym rozwiązaniem przede wszystkim w samochodach z silnikami wysokoprężnymi, gdzie drgania powodowane motorem są o wiele mocniejsze niż w silnikach benzynowych.
Z czasem sprzęgła dwumasowe wdrożono również w samochodach benzynowych. Nie wszyscy producenci samochodów zdecydowali się jednak na wprowadzenie tego rozwiązania z kilku powodów. Po pierwsze dwumasowe sprzęgła są droższe w produkcji i serwisie w porównaniu do tradycyjnych sprzęgieł jednomasowych. Po drugie są one bardziej skomplikowane konstrukcyjnie, co może prowadzić do większej liczby awarii i trudności w diagnozowaniu problemów.
Przy czym trzeba zauważyć również to, że niektóre modele samochodów mogą być zaprojektowane tak, aby minimalizować drgania silnika za pomocą innych metod, co sprawia, że dwumasa nie jest konieczna.
Co ciekawe, istnieją modele samochodów fabrycznie wyposażone w sprzęgło dwumasowe, w których można dokonać wymiany na sztywne sprzęgło jednomasowe. Możliwe jest to za pomocą specjalnych zestawów modyfikacyjnych. Tym samym wybór danego sprzęgła w tym konkretnym przypadku zależy od indywidualnych preferencji użytkownika samochodu. Trzeba się tutaj jednak liczyć z konsekwencjami dotyczącymi zmniejszenia komfortu jazdy czy głośniejszej pracy silnika.