Przyczyny ślizgania się sprzęgła
Czy Twój samochód przyspiesza wolniej niż zwykle i trudniej pokonuje wzniesienia? Jeśli do tych objawów dołącza się luz na pedale sprzęgła i nieprzyjemny zapach spalenizny w kabinie pasażerskiej, najprawdopodobniej masz do czynienia ze ślizganiem się sprzęgła. W tym artykule wyjaśniamy, dlaczego tak się dzieje i jak tego uniknąć.
Ślizganie się sprzęgła: na czym polega problem?
Sprzęgło jest jednym z najważniejszych elementów odpowiedzialnych za działanie samochodu. Steruje ono mocą silnika, która jest przenoszona na koła pojazdu i napędza całą jego masę. Prawidłowe działanie układu zależy od siły tarcia pomiędzy tarczą sprzęgła a kołem zamachowym. Jeśli współczynnik tarcia z jakiegokolwiek powodu zmniejszy się, połączone powierzchnie zaczynają się ślizgać i moment obrotowy nie jest w pełni przenoszony z silnika do skrzyni biegów. Innymi słowy: poślizg sprzęgła oznacza, że moc nie jest w pełni przenoszona z silnika na koła, a sprzęgło nie nadąża za pracą silnika.
Ślizgające się sprzęgło powoduje, że pojazd dłużej przyspiesza do określonej prędkości, a jego osiągi ulegają pogorszeniu. Pokonywanie wzniesień i pochyłości również staje się trudniejsze. Jednak, aby sprawdzić, czy rzeczywiście mamy do czynienia ze ślizgającym się sprzęgłem, należy ustawić samochód na równej drodze, zaciągnąć hamulec ręczny i włączyć trzeci bieg. Następnie należy stopniowo zwolnić pedał sprzęgła i obserwować, co się dzieje. Jeśli silnik prawie natychmiast gaśnie, sprzęgło jest sprawne. Jeśli natomiast słychać nieregularne klekotanie dochodzące z okolic silnika, oznacza to, że sprzęgło się ślizga.
Najczęstsze przyczyny poślizgu sprzęgła
Najczęstszą przyczyną są zużyte okładziny cierne, które są nierównomiernie dociskane do koła zamachowego ze względu na ich mniejszą grubość. Siła mechanizmu sprzęgła jest zbyt mała, aby zapewnić wystarczające połączenie elementów. W zmniejszeniu ich chropowatości może pomóc naoliwienie okładzin ciernych.
Inną przyczyną może być uszkodzona sprężyna membrany. Zmniejszona elastyczność sprężyny jest zauważalna, gdy nacisk wywierany na tarczę sprzęgła przez wciśnięcie pedału jest niewystarczający do uruchomienia samochodu. Ponadto poślizg sprzęgła może być również spowodowany rozciągniętą linką, uszkodzoną dźwignią w pojazdach ze sprzęgłem mechanicznym i spuchniętymi częściami gumowymi lub utratą szczelności elementów w pojazdach z siłownikiem hydraulicznym.
Jak wcześnie rozpoznać ewentualną usterkę sprzęgła?
Oto kilka wskazówek, na co należy zwracać uwagę, aby wcześnie wykryć uszkodzenie sprzęgła:
- Sprawdź, czy pedał sprzęgła nie stawia zbyt małego oporu
Jeżeli sprzęgło poddaje się zbyt łatwo, prawdopodobnie należy wymienić cały mechanizm. Ponadto, jeśli podczas naciskania pedału pod stopą wyczuwalny jest charakterystyczny dźwięk trzaskania, prawdopodobnie uszkodzona jest płyta dociskowa. Jeśli pedał zaczyna trzeć, może to oznaczać uszkodzenie jednej z gumowych podkładek pod silnikiem lub skrzynią biegów. Może to również wskazywać na zużycie łożyska oporowego w mechanizmie sprzęgła.
- Utrudnienia podczas zmiany biegów
Zmiana biegów powinna przebiegać płynnie. Jeśli jest to trudne i wymaga kilkukrotnej próby, aby włączyć właściwy bieg lub skrzynia biegów grzechocze, jest to wyraźny znak, że prawdopodobnie sprzęgło wymaga wymiany.
Co można zrobić, aby zapobiec ślizganiu się sprzęgła?
Niektórzy kierowcy traktują sprzęgło jak skrzynię biegów. Gdy samochód jedzie wolniej, niż powinien na danym biegu, kierowca często wciska lekko sprzęgło, zamiast zmieniać bieg na niższy, co powoduje poślizg sprzęgła. Ten błąd znacznie przyspiesza również zużycie okładzin sprzęgła i skraca okres między wymianami sprzęgła. Jeśli nie zmieniasz biegu szybko, zużycie tarczy sprzęgła także wzrasta. Dlatego też należy pamiętać o mocnym wciśnięciu pedału sprzęgła oraz spokojnym i delikatnym hamowaniu po zmianie biegu, nie przesadzając. Zwykle wystarcza około jednej sekundy, aby uniknąć nieprzyjemnego szarpania pojazdu.