Regeneracja sprzęgła. Czy regeneracja się opłaca?
Sprzęgło to kluczowy element układu przeniesienia napędu. Za jego pomocą w odpowiednich momentach i warunkach silnik oraz skrzynia biegów są ze sobą łączone lub rozłączane. Działanie sprzęgła umożliwia m.in. płynne ruszanie z miejsca czy bezproblemową zmianę biegów. Awaria lub zużycie tego podzespołu zwiastuje przeważnie sporo kłopotów, a na pewno dość wysokie koszty związane z zakupem nowych części oraz samą wymianą. Niektóre rozwiązania techniczne również w przypadku sprzęgła są bardzo mocno zaawansowane, co generuje wysokie koszta zakupu części. Właśnie dlatego często można usłyszeć, że niektórzy posiadacze droższych samochodów decydują się na regenerację sprzęgła. Jaki jest więc jej koszt w porównaniu do zakupu nowych elementów? Czy faktycznie warto decydować się na takie rozwiązanie? Tego dowiecie się z dalszej części tego artykułu.
Ile kosztuje regeneracja sprzęgła?
Regeneracja sprzęgła w zależności od modelu samochodu oraz rodzaju zastosowanej tarczy sprzęgła czy koła zamachowego może wahać się w granicach kilkuset do nawet kilku tysięcy złotych. Najprostsze rozwiązania są również najtańszymi i w ich przypadku regeneracja przeważnie nie jest opłacalna. W podobnej cenie będziemy w stanie zakupić nowe części, które dadzą nam większy spokój i skrócą czas wymiany do maksymalnie kilku godzin pracy mechanika.
Nieco inaczej sprawa wygląda w przypadku sprzęgieł montowanych w zabytkowych samochodach lub tych, które są znacznie bardziej zaawansowane. W obu sytuacjach regeneracja może być jedynym słusznym rozwiązaniem. Należy się jednak liczyć z niemałymi kosztami. Warto pamiętać, że regeneracja takiego układu wymaga sporej wiedzy oraz doświadczenia, więc nie każdy mechanik podejmie się tego zadania. Warto w tym celu odnaleźć wykwalifikowany i doświadczony w tym zakresie warsztat, który świadczy usługi tego typu. Tylko korzystając z oferty specjalistów, będziemy mogli liczyć, że nasze zregenerowane sprzęgło przetrwa wiele kilometrów bezproblemowej jazdy.
Objawy zużycia lub uszkodzenia sprzęgła
Każdy, kto choć raz miał do czynienia z samochodem posiadającym zużyte lub uszkodzone sprzęgło z pewnością będzie w stanie poznać charakterystyczne objawy. Bardzo często może zdarzyć się, że sprzęgło zacznie się ślizgać. Obserwujemy wtedy znaczny i nagły wzrost obrotów silnika bez jednoczesnego przyspieszenia pojazdu w momencie, gdy bieg jest włączony. Uczucie to jest nieco podobne do uślizgu kół podczas ruszania.
Kolejnym, bardzo często spotykanym objawem jest wysokie łapanie sprzęgła. Chodzi tutaj o to, że jesteśmy zmuszeni do odpuszczenia pedału sprzęgła bardzo wysoko, by pojazd był w stanie ruszyć z miejsca. Może to być uciążliwe szczególnie podczas jazdy miejskiej, no i musimy spodziewać się, że za którymś razem może nam zwyczajnie zabraknąć skoku sprzęgła i niestety nasz samochód już nie ruszy.
Warto również nasłuchiwać różnego rodzaju nietypowych odgłosów dobiegających z okolic łączenia skrzyni biegów oraz silnika. Wszelkie stuki, metaliczne dźwięki, nadmierne wibracje czy drgania nadwozia naszego auta mogą być objawami sprzęgła, które niestety kończy swój żywot.