Ślizganie się sprzęgła – co może być przyczyną?
Wszystkie elementy składowe samochodu ulegają zużyciu. Jeżeli zauważymy jakiekolwiek niepokojące objawy podczas jazdy autem, powinniśmy udać się do serwisu i sprawdzić, co jest przyczyną problemu. Czasami jest to wyeksploatowanie części, a czasami ulega ona awarii. Czym może być spowodowane ślizganie się sprzęgła, stanowiące jedną z najczęstszych usterek, z którymi borykają się kierowcy? Jak zidentyfikować problem?
Jak wyglądają objawy ślizgającego się sprzęgła?
Jeżeli zauważysz, że samochód gorzej przyspiesza lub znacznie zwalnia przy pokonywaniu wzniesień (mimo wzrostu obrotów), to najprawdopodobniej winę ponosi ślizgające się sprzęgło. Przyczyn tej usterki może być wiele. Niestety, wszystkie wiążą się z koniecznością wizyty w warsztacie. Zwykle konieczna jest wymiana sprzęgła. Ślizgające się sprzęgło obniża bezpieczeństwo jazdy i negatywnie oddziałuje na inne podzespoły. Może dojść nawet do przegrzania dwumasowego koła zamachowego, dlatego tej usterki nie wolno lekceważyć.
Ślizganie się sprzęgła – najczęstsze przyczyny
Jak już wspomnieliśmy, powodów, przez które sprzęgło zaczyna się ślizgać, może być wiele. Wśród najczęstszych, można wymienić:
- niesprawny układ sterowania sprzęgłem,
- uszkodzenie sprężyny centralnej,
- niedostosowanie sprzęgła do osiągów silnika lub obciążeń – problem pojawia się zazwyczaj w momencie, w którym wymieniamy sprzęgło i nie dostosujemy go do posiadanego silnika. Ewentualnie, jeśli zdecydowaliśmy się na tuning silnika, może się okazać, że posiadane przez nas sprzęgło, nie jest dostosowane do nowego momentu obrotowego.
- wyeksploatowanie elementów ciernych – jeśli okładziny są nadmiernie zużyte, nie są w stanie przenosić napędu. W przypadku zużycia okładzin należy je po prostu wymienić na nowe,
- zaolejenie sprzęgła – pojawia się zazwyczaj w momencie, w którym uszczelki tylnego łożyska wału korbowego lub też wałka wejściowego skrzyni biegów ulegają zużyciu. Według niektórych mechaników tarczę, która uległa zaolejeniu, można uratować za pomocą agresywnych rozpuszczalników. Zazwyczaj jednak konieczna jest wymiana (przy okazji warto też wymienić uszczelniacze olejowe – dzięki temu ryzyko ponownego zaolejenia tarczy sprzęgła spada praktycznie do zera).
Wymiana sprzęgła to dość drogi remont pojazdu. Nie powinieneś jednak nigdy bagatelizować problemów ze sprzęgłem, ponieważ niesie to za sobą ogromne niebezpieczeństwo. Ponadto, im dłużej zwlekasz z niezbędną naprawą, tym większe prawdopodobieństwo wystąpienia również innych awarii, a więc koszt naprawy ostatecznie będzie jeszcze wyższy.