Stan tarczy sprzęgła – jaka grubość? Kiedy należy wymienić?
Wszystkie elementy składające się na samochód ulegają zużyciu. Oznacza to, że prędzej czy później będziemy musieli dokonać wymiany lub naprawy uszkodzonych elementów i części. Warto regularnie wykonywać przeglądy i kontrolować stan poszczególnych części, aby mieć pewność, że samochód jest sprawny i nas nie zawiedzie. Jednym z elementów, które warto mieć pod kontrolą, są tarcze sprzęgła. Jaką powinny mieć grubość? Jakie są objawy ich zużycia i kiedy należy je wymienić? Dowiedz się wszystkiego, co powinieneś wiedzieć o tarczach sprzęgła.
Tarcze sprzęgła – co to takiego?
Na początku ustalmy, czym jest tarcza sprzęgła. Jest to element, który umożliwia zmienianie biegów oraz ruszanie z miejsca i zatrzymywanie pojazdu, bez konieczności zatrzymywania pracy silnika. Oprócz tego, tarcze sprzęgła mają za zadanie tłumić drgania powstające w trakcie pracy. Tarcze zbudowane są z piasty osadzonej na wałku sprzęgłowym oraz tarczy nośnej, na której znajdują się okładziny cierne. Żywotność samego sprzęgła oraz jego tarcz zależy od kilku czynników, wśród których można wymienić markę samochodu, styl jazdy, a także ogólny sposób użytkowania pojazdu.
Grubość tarczy sprzęgła
Zastanawiając się, czy nasze tarcze należy wymienić, sprawdźmy, jaką grubość miały one na samym początku. Zazwyczaj tarcze należy wymienić w momencie, w którym są o 2 mm cieńsze niż zaraz po wyprodukowaniu. Oznacza to, że tarcze należy wymienić wtedy, kiedy z każdej strony staną się cieńsze o 1 mm. Natomiast, jeżeli okaże się, że z jakiegoś powodu tarcze ścierają się nierównomiernie, należy dokonać wymiany wcześniej. W takiej sytuacji należy jednak znaleźć przyczynę nierównego ścierania się.
Wymiana tarczy
Jeśli martwisz się koniecznością częstego wymieniania tego elementu, nie musisz tego robić. Tarcze są w stanie wytrzymać nawet kilkaset tysięcy kilometrów przebiegu. Najczęstszą “awarią”, jest zużycie okładzin ciernych, znajdujących się na tarczach sprzęgła. Zaraz po niej znajduje się osłabienie sprężyn dociskowych, co również ma negatywny wpływ na pracę całego sprzęgła. Aby sprawdzić stan tarczy sprzęgła, należy ustawić jałowy skok pedału sprzęgła. Kiedy już to zrobimy, należy sprawdzić, czy napotkamy opór podczas włączania pierwszego biegu. Wrzucając “jedynkę” powinniśmy wcisnąć sprzęgło do połowy skoku roboczego. Jeśli opór się nie pojawi, nasze tarcze są zużyte. Zasada jest taka, że im mniej musimy wciskać pedał sprzęgła, tym bardziej zużyte są tarcze. Jeżeli dochodzimy do wniosku, że nasza tarcza jest zużyta, wymieńmy ją. Będzie to lepsze rozwiązanie, niż regeneracja tarcz, która jest w stanie jedynie nieznacznie przedłużyć żywotność elementu.
Zużywanie tarcz sprzęgła to naturalny proces, do którego dochodzi w trakcie zmiany biegów czy ruszania z miejsca. Jeśli chcemy wydłużyć żywotność sprzęgła, warto przestrzegać kilku prostych zasad, zawsze ruszać z pierwszego biegu, przy zmianie biegów dociskać sprzęgło do końca i unikać jazdy na półsprzęgle. A jeśli mechanik stwierdzi zużycie tarczy sprzęgła, to lepiej od razu wymieniać kompletne sprzęgło. Po wymianie samej tarczy może się okazać, że problem nie ustąpił i ponieść będziemy musieli podwójne koszty.