Jak sprawdzić, czy sprzęgło wymaga odpowietrzenia oraz jak poprawnie przeprowadzić tę czynność?
Prawidłowa praca sprzęgła nie jest możliwa bez płynu hydraulicznego. W dzisiejszych układach sprzęgła najczęściej rolę płynu hydraulicznego pełni płyn hamulcowy. Doskonale nadaje się on do tej funkcji, jednak z płynem tym wiążą się również pewne problemy. Ma on tendencje do zapowietrzania się, a objawy tego zjawiska nie zawsze są jednoznaczne. Zatem jak sprawdzić, czy płyn hamulcowy niezbędny również dla właściwej pracy sprzęgła, jest zapowietrzony? Jak w razie potrzeby przeprowadzić odpowietrzanie?
Powietrze w instalacji hydraulicznej
Obecność powietrza w instalacji hydraulicznej nigdy nie oznacza nic dobrego. W przypadku sprzęgła uniemożliwia ona płynowi hamulcowemu pełnienie jego funkcji w sposób właściwy. Jeżeli w płynie hamulcowym znajdzie się powietrze, widoczne są pewne objawy. Przede wszystkim, pedał sprzęgła może nie działać prawidłowo. Czasami zdarza się tak, że pomimo pełnego jego wciśnięcia, nie sposób przerzucić biegu lub też jest to bardzo utrudnione. Nie trzeba nikogo przekonywać, jak niebezpieczne jest to zjawisko. Niemniej niebezpieczny jest również drugi objaw zapowietrzenia układu. Mowa tutaj o niesprawności pedału hamulca. Jeżeli płyn hamulcowy jest zapowietrzony, pedał może nie odskakiwać. W przypadku wystąpienia któregoś z wymienionych objawów należy jak najszybciej skontrolować układ hydrauliczny. Warto mieć na uwadze, że zwykle objawy są dosyć subtelne. Ponadto, czasami sygnalizują one zupełnie inne problemy.
Odpowietrzanie sprzęgła –– jak je przeprowadzić?
Proces odpowietrzania sprzęgła nie jest szczególnie trudny i z powodzeniem można go wykonać samodzielnie. W tym celu należy unieść pojazd na lewarku, a następnie zdjąć dolną pokrywę silnika. Następnie trzeba zidentyfikować odpowietrzniki i odsłonić je poprzez zdjęcie osłon przeciwpyłowych. Korzystając z zacisku, do odpowietrznika należy podłączyć przewód. Przed wykonaniem tej czynności warto jednak sprawdzić, czy odpowietrzniki bez problemu wykonują ruchy obrotowe. Przez przewód należy napełnić odpowietrzniki płynem hamulcowym przyciskając pedał hamulca. Kolejnym krokiem jest ponowne nałożenie przewodów na odpowietrzniki, jednak tym razem na siłownikach. Następnie wystarczy odkręcić odpowietrzniki i naciskając pedał hamulca obserwować, czy znikają wszystkie pęcherzyki powietrza. Po wykonaniu powyższych czynności można już z powrotem przykręcić odpowietrzniki, demontując wcześniej wszystkie przewody. Przed ruszeniem w trasę zalecamy sprawdzić, czy hamulce i sprzęgło działają poprawnie.
Przy problemach z wrzucaniem biegów warto właśnie sprawdzić, czy sprzęgło nie jest zapowietrzone. Kilka miesięcy temu miałem taką sytuację w swoim samochodzie, że 1 i 2 wchodziły tylko na zgaszonym silniku, a w trakcie jazdy trzeba było się z całej siły zapierać. Jeden mechanik chciał wymienić całe sprzęgło, drugi z kolei od razu postanowił je odpowietrzyć i problem zniknął i do dziś się nie pojawił. Warto mieć się na baczności, by nie dać się komuś naciąć na kasę.