Sprzęgło – wymiana czy regeneracja, co jest bardziej opłacalne?
Sprzęgło jest jednym z najdroższych elementów eksploatacyjnych w naszym samochodzie. Jego żywotność jest niestety ograniczona mimo, że sprzęgła wytrzymują często po kilkaset tysięcy kilometrów. O wytrzymałości sprzęgła w naszym aucie decyduje styl naszej jazdy, moc silnika i kilka innych warunków. Większość kierowców w momencie usterki tego podzespołu decyduje się na jego wymianę. Istnieje jednak alternatywa w postaci regeneracji. Czy i kiedy warto zdecydować się na taki zabieg?
Kiedy wymienić, kiedy regenerować?
Jeśli krótki czas naprawy jest dla Ciebie kluczowy to skorzystaj z możliwości wymiany podzespołu na nowy zamiennik. Unikaj też kupowania używanych zestawów, ponieważ nigdy nie jesteśmy w stanie określić jego stanu faktycznego. Koszt robocizny mechanika może sięgać nawet 1000 zł w wypadku wymiany sprzęgła, więc kiedy decydujemy się na takie działanie, pamiętajmy by stosować sprawdzone i nowe elementy. Decydując się na zakup danego podzespołu wybierzmy odpowiednio dopasowany do naszego pojazdu. Często sprzęgła różnią się w zależności od mocy silnika czy zastosowanej w danym egzemplarzu skrzyni biegów. Unikajmy również najtańszych zamienników, które nie cieszą się zbyt dobrą opinią na rynku. Często różnica kilku milimetrów na grubości okładzin lub wielkości obudowy może przesądzić nie tylko o żywotności takiego zestawu, ale również o możliwości montażu w naszym samochodzie.
Regeneracja natomiast ma sens w momencie, kiedy posiadamy klasyczny samochód lub istnieje problem z dostępnością danego podzespołu. Poddanie naszego sprzęgła odnowieniu ma również sens w sytuacji, kiedy planujemy podniesienie mocy silnika. Seryjnie montowane zestawy sprzęgła są w stanie wytrzymać zwiększenie mocy o maksymalnie 30%. Oczywiście nawet najmniejsza ingerencja w charakterystykę pracy silnika ma negatywny wpływ na żywotność tej części.
Jak powinna wyglądać regeneracja sprzęgła?
Regeneracja sprzęgła będzie wykonana dobrze tylko wtedy, kiedy będzie kompleksowa. Osoba lub firma podejmująca się tego zadania nie może pominąć żadnego elementu, który powinien zostać wymieniony. Najważniejsze jest odnowienie tarczy sprzęgła oraz docisku. W wypadku tarczy wymianie podlegają nie tylko okładziny, ale również sprężyny tłumiące drgania. W przeciwnym razie w krótkim czasie po regeneracji może nastąpić ponowne uszkodzenie zestawu. Koło zamachowe oraz docisk powinny zostać dokładnie oczyszczone i powinnyśmy sprawdzić ich stan. Jeśli są wytarte lub uszkodzone powinny zostać wymienione na nowe. Podczas jakiejkolwiek ingerencji w zespół sprzęgła pamiętajmy, by wymienić łożysko. Nie nadaje się ono do ponownego montażu w samochodzie.
Jeśli więc mieliście dylemat co zrobić w razie awarii sprzęgła w swoim samochodzie, mamy nadzieję że z naszą pomocą podejmiecie właściwą i najbardziej opłacalną dla siebie decyzję. Niezależnie czy podejmiecie się wymiany na nowe sprzęgło, czy regeneracji starego, pamiętajcie by powierzyć to zadanie sprawdzonym warsztatom, które profesjonalnie przeprowadzą ten skomplikowany i złożony proces.
Moim zdaniem nie warto regenerować sprzęgła. Wielu decyduje sie na to ze względu na koszty, jednak regenerowana część nigdy nie będzie takiej samej jakości jak nowa. Tylko w jednym przypadku regeneracja sprzęgła jest usprawiedliwiona, gdy mamy do czynienia ze starszym samochodem, do którego nie da się kupić nowego sprzęgła. W każdym innym wypadku warto zainwestować w nowe
To, czy zdecydujemy się na regenerację sprzęgła czy zakup nowego, warto uwarunkować samym samochodem. Jeśli jeździmy starym autem, co do którego nie mamy pewności, nie warto inwestować zbyt wielkich pieniędzy, bo inne usterki najpewniej i tak niedługo się pojawią. Jeśli jeździmy jednak kilkuletnim samochodem z salonu, nie ma co oszczędzać i lepiej kupić nową cześć – kilka lat zdąży nam, bądź co bądź, posłużyć. Sam od kilku lat posiadam jeden z modeli Audi A4 https://www.audi-a4.pl/ i gdyby na ten moment przytrafiła mi się awaria sprzęgła najpewniej wymieniłbym go na nowe.
Fakt, że koszt nowego sprzęgła do małych nie należy, jazda na zużytym nie wchodzi w ogóle w grę, a regeneracja? No właśnie nie zawsze jednak się opłaca. Niemniej jednak niekiedy mechanicy proponują takie rozwiązania, warto więc wiedzieć kiedy można się na takie coś pokusić.