Jak poprawnie używać sprzęgła?
Sprzęgło to jeden z kluczowych podzespołów, bez którego niemożliwa jest nie tylko sprawna jazda pojazdem, ale nawet ruszenie. Pomimo, iż części te są coraz nowocześniejsze i trwalsze, to jednak nadal żywotność sprzęgła przekraczająca 100 tys. kilometrów jest rzadkością. Należy jednak pamiętać, że ostatecznie to, jak długo element ten będzie niezawodny, zależy od tego, jak jest używany. Wskazujemy, jak kierowca powinien używać sprzęgła, a czego należy unikać.
Nie nadużywaj sprzęgła
Sprzęgło składa się z metalowych elementów, a każde otarcie ich o siebie to krok w stronę zużycia podzespołu. Niezależnie od tego, czy eksploatuje się sprzęgło w sposób prawidłowy oraz czy poddaje się je właściwej konserwacji, im częściej używa się sprzęgła, tym szybciej się ono zużywa. Niestety częstym błędem kierowców jest korzystanie z pedału sprzęgła zbyt często. Co więcej, niejednokrotnie podzespół ten jest nadużywany nieświadomie. Jak to możliwe? Niektórzy kierowcy mają w zwyczaju stale trzymać nogę na pedale sprzęgła, nawet gdy go nie używają. Zwykle niemożliwe jest utrzymanie stopy całkowicie nieruchomo, szczególnie jeśli droga jest nierówna, przez co dochodzi do ciągłych lekkich naciśnięć sprzęgła.
Ponadto, wielu kierowców ma w zwyczaju jeżdżenie na tzw. półsprzęgle. Naciskają oni pedał tylko częściowo podczas dojeżdżania do ronda, skrzyżowania, czy podczas parkowania. O ile można zaakceptować tę praktykę wykonywaną sporadycznie, o tyle regularne powtarzanie takich czynności dosyć szybko prowadzi do wytarcia tarczy sprzęgła.
Delikatna obsługa sprzęgła
Brak delikatności w obsłudze sprzęgła sprawia, że może ono wymagać wymiany nawet kilkukrotnie szybciej. Najczęściej popełniany błąd w tym aspekcie to bardzo gwałtowne ruszanie. Dodawanie dużej ilości gazu i natychmiastowe puszczanie sprzęgła to najprostsza droga do błyskawicznego zużycia tarczy sprzęgła. Dlatego też należy zawsze ruszać z pierwszego biegu, gdyż przestawienie skrzyni na wyższy poziom i dodanie gazu wymaga gwałtownego puszczania sprzęgła, co jak przed chwilą wspomniano, jest bardzo niepożądane. Należy jednak zaznaczyć, iż powinien zostać zachowany umiar. Zbyt powolne odpuszczanie sprzęgła również nie wpływa na nie pozytywnie, stąd też niezbędna jest po prostu płynność, którą kierowca powinien nabrać wraz z doświadczeniem.
Użytkowanie sprzęgła, a bezpieczeństwo
Warto mieć na uwadze, iż poprawne użytkowanie sprzęgła wpływa nie tylko na zwiększenie jego żywotności, ale także na poprawę bezpieczeństwa jazdy. Podstawową zasadą jest unikanie wciskania sprzęgła podczas hamowania, zwłaszcza przy wyższych prędkościach, gdy celem jest znaczne zmniejszenie prędkości. Sprzęgło powoduje, iż opór stawiany przez silnik jest mniejszy, co wydłuża drogę hamowania. Zatem z naciśnięciem sprzęgła należy zaczekać do momentu, gdy auto znacząco straci szybkość i będzie można dokonać redukcji. Nie należy również wciskać sprzęgła podczas wchodzenia w zakręty czy też wyprzedzania. Rzecz w tym, iż sprzęgło nie tylko zmniejsza skuteczność hamowania, ale również uniemożliwia nagłe przyspieszenie.
Wydawać by się mogło, iż w trakcie kilkudziesięciu godzin kirsu na prawo jazdy, każdy powinien nauczyć się jak poprawnie użytkować sprzęgło, jednak prawda jest taka, że dopiero codzienne prowadzenie własnego samochodu uczy nas jego właściwej obsługi. Warto więc już na wstępie zapoznać się z przydatnymi wskazówkami i być może też podesłać powyższy artykuł znajomym, którym przydałaby się taka wiedza.
Dokładnie tak jak w poprzednim komentarzu „wydawać by się mogło…” a jednak rzeczywistość jest zupełnie inna i naprawdę olbrzymi odsetek kierowców nie potrafi właściwie jeździć, wliczając w to obslugę sprzęgła. Zbyt gwałtowne lub zbyt szybkie jego puszczanie i ciągłe trzymanie stopy na pedale to najpowszechniejsze błędy, które niestety często my sami popełniamy każdego dnia.